fbpx

Werkwijze Asbest Attest

Werkwijze  asbestattest aanvragen

1. Vraag uw offerte aan en bezorg ons het ingevulde opdrachtenformulier.

U kan via ons formulier asbestattest-aanvragen een offerte voor de opaak van uw asbestattest aanvragen. Wij proberen u zo snel mogelijk een offerte op maat te bezorgen. Eens ontvangen kan u dit digitaal ondertekenen en kunnen we samen een afspraak inplannen.

Wilt u iets sneller een inspectie inplannen dan kan u dit via de kalender van Asbest Attest Aanvragen. Is er geen dag of datum die direct past, neem dan even contact op met ons. We houden steeds momenten vrij voor extra afspraken in te plannen die snel moeten gebeuren.

Voor het finaliseren van het asbestattest moet als eigenaar het opdrachtenformulier verder aanvullen en ondertekenen. u kan het OVAM opdrachtenformulier Asbestattest hier downloaden.

2. Verzamelen van informatie

Om een asbestattest te kunnen opmaken hebben we in eerste plaats zoveel mogelijk informatie nodig over de woning en specifiek welke bouwmaterialen er allemaal zijn gebruikt. Hoe meer informatie u ons op voorhand kan bezorgen hoe vlotter de afspraak en de opmaak van het asbestattest.

Welke informatie kan u ons bezorgen?

  • Bouwjaar van de woning.
  • Oppervlakte van de woning inclusief de bijgebouwen
  • Een indelingsplan van de woonst
  • Facturen, bonnetjes, foto’s van renovatiewerken van na 2001.
  • Zijn er asbesthoudende materialen die u weet in of rondom de woning?

3. Plaatsbezoek of inspectie ter plaatse

De asbestdeskundige zal ter plaatse komen op het afgesproken moment. Hij zal een rondgang doen van de woning dit meestal te beginnen van boven (zolder) naar beneden (kelder). Ondertussen zal hij indien nodig een indelingsplan opmaken en kijken welke bouwmaterialen asbesthoudend kunnen zijn (=asbestverdachte materialen). Een asbestdeskundige zal steeds een visuele niet-destructief onderzoeken uitvoeren. Dit wil zeggen dat hij geen bouwmaterialen zal beschadigen of demonteren. (monsternames kunnen wel).

Alle aanwezig en zichtbare asbesthoudende bouwmaterialen worden dan rechtstreeks geïnventariseerd in de OVAM applicatie. soms is het ook mogelijk dat materialen die niet-asbesthoudend zijn ook worden opgenomen in het asbestattest. Bij de inventarisatie zal er ook een foto van de locatie en een detail foto worden genomen. 

Wanneer er bouwmaterialen zijn die asbestverdacht zijn en men niet visueel kan vaststellen of ze asbesthoudend zijn of niet. Dan zal er een monstername worden genomen van het bouwmateriaal om te laten analyseren in het labo via PLM methode.

Let op: er mag niemand aanwezig zijn bij de monsternames, omwille van de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met asbest. Eens de staalnames gebeurd zijn, is er geen gezondheidsrisico meer.

4. Labo-Analyse via PLM

De asbestdeskundige zal de genomen monstername enerzijds in een dubbele verpakking steken met een label erop en nummeren. Daarna worden alle stalen geregistreerd bij een erkend labo door de FOD. Het labo zal de monsternames analyseren door middel  van PLM.

PLM staat voor polarisatiemicroscopie en is een methode om asbestvezels te identificeren. Asbestvezels zijn niet met het blote oog waar te nemen, alleen met licht- en polarisatiemicroscopie (PLM). Hierbij wordt de aanwezigheid van asbest en het exacte type asbest bepaald door specifieke kenmerken, zoals morfologie, brekingsindex en chemische structuur.

5. Finaliseren van het asbestattest

Wanneer de inspectie ter plaatse is gedaan, zullen alle gegevens worden aangevuld in de OVAM-databank. Hierna zal u een digitaal proefexemplaar ontvangen samen met de facturatie. Na de betaling zal u een definitief digitaal exemplaar van het asbestattest worden bezorgt, eventueel op vraag van u kan dit rechtstreeks naar uw notaris en/of vastgoedmakelaar worden verzonden.