fbpx

Asbest Attest Gent

Asbest attest verplicht in Gent en Vlaanderen bij de verkoop van uw woning. Vandaag de dag zijn er immers veel verplichtingen als u uw woning verkoopt. Verkoopt u een woning of gebouw van voor 2001? Dan moet u als verkoper in Vlaanderen vanaf 23 november 2022 bij de verkoop verplicht een asbestattest afleveren aan de koper van uw woning. Onze asbestdeskundige zal uw woning in Gent alle ruimtes inspecteren, constructies of objecten onderzoeken op de mogelijke aanwezigheid van asbest. Bij enkele bouwmaterialen zal de asbestdeskundige verplicht een staalname moeten doen, indien er  andere verdachte materialen zijn zal er hier ook een extra monstername moeten gebeuren of op vraag van u als opdrachtgever om de aanwezigheid van asbest te bevestigen of niet.

In het kader van Asbestveilig Vlaanderen 2040, keurde het Vlaams Parlement wetgeving goed voor het verplicht asbestattest. De wetgeving vormt het kader voor de inventarisatie, het beheer en de verwijdering van asbesthoudende toepassingen voor woningen in Vlaanderen en Gent.  Inmiddels is het alom bekend dat asbest microscopische vezels zijn waarvan het inademen van de deeltjes op lange termijn longkanker, longvlies- of buikvlieskanker kan veroorzaken. Laat dan ook de asbestdeskundigen rustig hun werk doen en de monsternames aan uw woning in Gent om asbesthoudende materialen te identificieren.

Waarom een asbestinventarisattest verplicht bij verkoop van uw woning?

Vanaf heden is het verplicht bij de verkoop van uw woning in Gent om een asbest attest te kunnen voorleggen aan uw koper. U heeft het asbestattest nodig bij het ondertekenen van de compromis. Weet dat elke koper hier al op voorhand zal naar vragen. Zij willen ook een goede inschatting kunnen maken over wat de mogelijke renovatie kosten eventueel kunnen zijn. Dit is ongeveer hetzelfde als bij een EPC attest.

Planning voor de keuringen

Een inventaris en het finaliseren van een asbestinventarisattest volgens het protocol van OVAM kan niet op één dag! Plan daarom tijdig een inspectie in. Vanaf u de goedkeuring heeft op de offerte kunnen we dit inplannen. De asbestdeskundige zal u contacteren om een datum vast te leggen. Voor de inspectie zal er worden gevraagd of u gegevens in bezit hebt over de woning. Zoals bouwplannen, bestekken van vroeger, EPC, kadastrale legger, informatie over renovatiewerken, …. . Hoe meer informatie u doorgeeft hoe beter en vlugger het vooronderzoek kan worden gedaan .

De inspectie voor de opmaak van een asbestattest zal een visueel niet-destructief onderzoek zijn. Wil dus zeggen dat de deskundige enkel een visuele asbest onderzoek doet en niets zal uitbreken. Tijdens de inspectie zal er eerste een volledige rondgang worden gedaan van de woning te beginnen van boven naar beneden. Hier zal de asbestdeskundige al een plan uittekenen van de woning en aanduiden waar de stalen moeten worden genomen. Na het nemen van de stalen van alle asbestverdachte bouwmaterialen worden die verzonden naar een erkend FOD labo voor een PLM analyse.

Ondertussen zal de asbestdeskundige alle gegevens van de woning in Gent al in de databank van OVAM ingeven. Nadat hij de resultaten heeft ontvangen van het labo en heeft ingegeven in de databank van OVAM kan hij het asbestattest finaliseren.

Andere keuringen nodig voor uw woning

Als je een woning wilt verkopen in België, moet je verschillende keuringen en attesten voorleggen aan de koper. Dit zijn de belangrijkste documenten die je nodig hebt:

  • Het bodemattest: dit is een document waarin staat of de grond vervuild is of niet. Je moet dit aanvragen bij OVAM (in Vlaanderen) of BIM (in Brussel). Of u kan het officieel bodemattest van OVAM bij ons aanvragen.
  • Het postinterventiedossier: dit is een document waarin alle informatie over de woning staat, van de bouw tot de laatste renovatie. Je moet dit bijhouden en overdragen aan de koper.
  • Het keuringsattest van de elektrische installatie: dit is een document waarin staat of de elektriciteit in de woning veilig is of niet. Je moet dit laten uitvoeren door een erkend keurder. U kan voor de regio gent bij ons een EK keuring aanvragen.
  • Het energieprestatiecertificaat (EPC): dit is een document waarin staat hoe energiezuinig de woning is. Je moet dit laten opmaken door een erkend energiedeskundige. U kan voor de regio gent bij ons een EPC certificaat aanvragen.
  • Het asbestattest: dit is een document waarin staat welke asbesthoudende bouwmaterialen er aanwezig zijn in de woning opgemaakt door een gecertificeerde asbestdeskundige.
  • U kan voor de regio gent bij ons een asbest attest aanvragen.
  • Het stedenbouwkundig uittreksel: dit is een document waarin staat of de woning voldoet aan de stedenbouwkundige voorschriften of niet. Je moet dit aanvragen bij de gemeente.
  • Het kadastraal plan en de gegevens rond overstromingsgevoeligheid: dit zijn documenten waarin staat waar de woning precies gelegen is en of het risico loopt op overstroming of niet.
  • Een bouwplan van de woning kan soms ook handig zijn. Dit kan u ook opvragen bij de stad Gent.

Heeft u één van bovenstaande documenten nodig voor bij de verkoop van uw woning dan kan u dit via ons ook aanvragen. We hebben zelf de nodige toegang om diverse vastgoedinformatie aan te vragen of onze vaste contact personen om keuringen te laten doen in Gent en omstreken.

Naast Gent is Asbest Attest Aanvragen ook Actief in:

Asbest Attest Wetteren| Massemen | Gontrode | Asbest Attest Gentbrugge | Oosterzele | Merelbeke | Schelderode | Bottelare | Asbestattest in Melle | Asbestattest in Ledeberg |

Neem vrijblijvend contact op met ons als u vragen heeft over asbest in bouwmaterialen. U kan steeds een vrijblijvende offerte opvragen voor de opmaak van uw asbestinventarisattest voor uw woning in Gent. Naast ons offerteformulier asbestattest kunt u ook contact opnemen per telefoon of via info@asbestattest-aanvragen.be. Telefonisch zijn we bereikbaar op 0478/94.87.63. We doen ons uiterste best om u zo spoedig mogelijk te antwoorden en reageren.

AsbestAttest-Aanvragen ©