fbpx
Asbest attest Aanvragen Front Foto

ASBEST ATTEST AANVRAGEN IN LEDEBERG

Een Asbest attest Aanvragen in Ledeberg om je woning of appartement in Ledeberg te verkopen of te schenken? Dan moet je weten dat er sinds 23 november 2022 een nieuwe regel geldt: je moet een Asbest attest in Ledeberg hebben. Dit attest is een bewijs dat je woning asbestveilig is, of dat je weet wat je moet doen om dat te worden. Asbest is een gevaarlijke stof die vroeger veel gebruikt werd in de bouw, maar die u ernstig ziek kan maken als je de vezels inademt.

U heeft het asbestattest nodig bij het ondertekenen van de compromis of een akte. Zorg dat je als verkoper al bent voorbereid want elke koper zal hierachter al op voorhand achter vragen voor hij/zij een bod zal uitbrengen op uw woning

+ 0 Gefinaliseerde Asbestattesten

Wat staat er in een asbestattest?

Een asbestattest is een verslag van een asbestdeskundige die je woning komt inspecteren. Hij kijkt naar alle ruimtes in je woning en neemt stalen van materialen die asbest kunnen bevatten. Die stalen worden dan getest in een erkend labo. In het attest staat of er asbest in je woning zit, hoe het eruit ziet en hoe je het veilig kan behandelen of verwijderen. Het attest geeft je ook advies over hoe je je woning asbestveilig kan maken, bijvoorbeeld door het asbest te laten weghalen, af te sluiten, of tijdelijk af te dekken.

Waarom heb je een asbest attest nodig in Ledeberg?

Een asbestattest is verplicht als je een woning wilt verkopen die voor 2001 werd gebouwd. Je moet dus eerst een asbestattest aanvragen voor je je woning op de markt brengt. Het attest is 10 jaar geldig en wordt ook automatisch toegevoegd aan je woningpas, net zoals het EPC-certificaat. Als je je woning verhuurt, moet je ook een kopie van het attest geven aan de huurders.

Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een gebouw dat voor 2001 werd gebouwd een asbestinventaris hebben, ook als je het niet wilt verkopen of verhuren. In Ledeberg heb je dus nog 9 jaar de tijd om een asbestattest te krijgen.

Voor de gemeenschappelijke delen binnen mede-eigendom is er een apart asbestinventarisatie nodig. Het asbestattest voor gemeenschappelijk delen zal in Ledeberg verplicht zijn vanaf 2025. Syndicus of voorzitter van een VME in Ledeberg? Begin nu al met een offerte aan te vragen als dit moet goedgekeurd worden op een algemene vergadering! Want geen asbestattest voor gemeenschappelijke delen géén verkoop van een appartement binnen de VME.

Wat kost een asbest attest in Ledeberg?

De prijs van een asbestattest hangt af van de grootte van de woning of appartement en het aantal stalen dat nodig is. Hoe meer ruimtes en materialen er zijn, hoe meer stalen er moeten worden genomen en hoe duurder het attest wordt. Gemiddeld betaal je tussen 350 en 900 euro (excl. btw) voor een asbestattest.

Hoe vraag je een asbestattest aan?

Je kan een asbestattest aanvragen via onze website of telefonisch. Wij zorgen ervoor dan dat er een gecertificeerde asbestdeskundige bij je langs komt om je woning te controleren en het attest op te stellen. Je kan bij ons ook terecht voor andere locaties dan GentbruggeGent of Drongen.

Hoe verloopt de opmaak van een asbest attest?

Een inventaris en het finaliseren van een asbestinventarisattest volgens het protocol van OVAM kan niet op één dag! Plan daarom tijdig een inspectie in. Vanaf u de goedkeuring heeft op de offerte kunnen we dit inplannen. De asbestdeskundige zal u contacteren om een datum vast te leggen. Voor de inspectie zal er worden gevraagd of u gegevens in bezit hebt over de woning. Zoals bouwplannen, bestekken van vroeger, EPC, kadastrale legger, informatie over renovatiewerken, …. . Hoe meer informatie u doorgeeft hoe beter en vlugger het vooronderzoek kan worden gedaan .

De inspectie voor de opmaak van een asbestattest zal een niet-destructief onderzoek zijn. Wil dus zeggen dat de deskundige enkel een visuele inspectie doet en niets zal uitbreken. Tijdens de inspectie zal er eerste een volledige rondgang worden gedaan van de woning te beginnen van boven naar beneden. Hier zal de deskundige al een plan uittekenen van de woning en aanduiden waar de stalen moeten worden genomen. Na het nemen van de stalen van alle asbestverdachte bouwmaterialen worden die verzonden naar een erkend FOD labo te analyse.

Ondertussen zal de asbestdeskundige alle gegevens van de woonst in Ledeberg al in de databank van OVAM ingeven. Nadat hij de resultaten heeft ontvangen van het labo en heeft ingegeven in de databank van OVAM kan hij het asbestattest finaliseren.

Vraag hier uw Asbestattest aan

Vragen over het asbestattest?

Neem vrijblijvend contact op met ons als u vragen heeft over asbest in bouwmaterialen. U kan steeds een vrijblijvende offerte opvragen voor de opmaak van uw asbestinventarisattest voor uw woning in Ledeberg. Naast ons offerteformulier asbestattest kunt u ook contact opnemen per telefoon of via info@asbestattest-aanvragen.be. Telefonisch zijn we bereikbaar op 0478/94.87.63. We doen ons uiterste best om u zo spoedig mogelijk te antwoorden en reageren.

Een antwoord op enkele veel gestelde vragen over het asbestattest kan u in onze FAQ terugvinden.

ASBESTATTEST-AANVRAGEN heeft haar eigen procescertificatie, wat wil zeggen dat wij onafhankelijk zijn en zonder tussenpersoon voor u een asbestinventaris kunnen en mogen opmaken in Ledeberg, Gentbrugge, Gent, Wondelgem, Mariakerke, Drongen, Oostakker, Sint-Amandsberg, Afsnee, Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde, Merelbeke, Schelderode, Bottelare, Melle, Gontrode en andere locaties in Vlaanderen,

ASBESTATTEST-AANVRAGEN staat voor sterke prijs kwaliteit. Daarom voorzien wij in de kostprijs voor uw asbestattest ook al 2-3 monsternames én de verplichte bijdrage van €50 die wij moeten doorstorten aan het OVAM om uw asbestattest te kunnen finaliseren uit hun databank.

Facebook
Twitter
LinkedIn