Een Asbestdeskundige zoeken voor uw asbestinventarisatieattest, stel een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie aan!
Asbestinventarisattest opgemaakt door een asbestdeskundige
De asbestinventarisatie wordt steeds gedaan door een gecertificeerd asbestdeskundige. De deskundigen voor asbestinventarisatie volgen een verplichte opleiding en moeten slagen in een theoretisch en praktisch examen. Hierna kunnen zij bij een grote firma werken of zelf aan de slag gaan. Weet dat elke deskundige een persoon gecertificeerd zijn.
Om een asbestattest voor uw eigendom te bekomen, stelt u een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie aan om een inventarisatie uit te voeren. De deskundige moet gecertificeerd zijn door één van de gecertificeerde instellingen die zijn aangesteld door OVAM. U kan voor het aanstellen van een gecertificeerde asbestdeskundige de hulp inschakelen van een vastgoedmakelaar of van een notaris. Zij zullen zeker wel een deskundige kennen of mee samenwerken om het attest te laten opmaken.
Een gecertificeerd asbestdeskundige zal een asbestinventaris opmaken volgens een standaard inspectieprotocol van OVAM. Daarvoor voert de deskundige ter plaatse een visuele inspectie uit, analyseert de aangeleverde bewijsdocumenten en rapporteert al de inspectiegegevens via een webapplicatie in een centrale databank van de OVAM. Deze inventarisatiedatabank wordt opengesteld voor gebruik op 1 juli. Vanaf dit moment kunnen de inspectiegegevens ingevoerd worden in de databank. Op basis van deze gerapporteerde gegevens levert de OVAM een asbestinventarisattest af vanaf 15 september 2022. Het vormt een automatisch, uniek rapport van de asbestinventaris gegevens van een gebouwinspectie.
Plan uw inspectie vandaag in!
Bent u op zoek naar iemand om uw attest op te maken? Vraag nu een offerte aan of plan direct uw inspectie afspraak in. Een inventaris opmaken en de analyse door een labo uitvoeren kan niet op één dag. Plan een inspectie op voor dat u een koper heeft gevonden. Een koper zal u ook de vragen of de woning al een asbestattest heeft voor hij een bod zal uitbrengen. Is het zeker nodig om tijdig een afspraak in te boeken.
Los van de afspraak kan een asbestinventarisattest niet altijd dezelfde dag worden afgeleverd. U moet steeds rekenen op een doorlooptijd van een kleine week. De deskundige zal in eerste instantie een vooronderzoek moeten doen. Hierna komt een deskundige ter plaatse om alle ruimtes te controleren op asbestverdachte bouwmaterialen. Een verplichte staal namen kan bij de opgestelde lijst van het protocol. Bij elke twijfel of een bouwmateriaal asbestverdacht is of niet moet er een staal genomen worden om te analyseren. De stalen stuurt de asbestdeskundige naar een erkend FOD labo. Zij zullen de stalen analyseren en de analyse resultaten bezorgen aan de deskundige.
De asbestdeskundige zal dan alle gegevens moeten in putten in de databank van OVAM om hierna het verslag te finaliseren. Na het finaliseren van de asbestinventarisattest zal er een digitaal exemplaar worden bezorgt aan de eigenaar van de woning. Dit verslag zal worden opgenomen in de verkoopovereenkomst.